Wednesday, November 3, 2010

3 idiots

tadi petang layan movie dengan housemate aku. mula-mula aku tak nak la tengok. sebab cite hindustan kan 3 jam. letih nak tunggu cite tu habis. last-last aku tersangkut juga depan laptop dengan housemate aku atas katil layan cite nie sambil makan keropok. macam dalam wayang la pulak. memang tak rugi la aku melayan cerita nie. sangat-sangat best. aku kasi 5 bintang dekat cerita nie.tak rugi kalo korang tengok. cite dia sedih ada lawak ada.


salah satu scene dalam cerita 3 idiots

cover cerita nie kot.


SINOPSIS CERITA 3 IDIOTS

Farhan Qureshi (R. Madhavan), Raju Rastogi (Sharman Joshi), dan Rancchoddas "Rancho" Shyamaldas Chanchad (Aamir Khan) adalah mahasiswa teknik tiga yang berkongsi bilik di sebuah asrama di Imperial College of Engineering, salah satu perguruan tinggi terbaik di India. Sementara Farhan dan Raju adalah mahasiswa rata-rata dari latar belakang sederhana, Rancho adalah dari keluarga kaya. Farhan ingin menjadi seorang jurugambar haiwan liar, namun telah menyertai universiti teknik untuk memenuhi keinginan ayahnya. Raju di sisi lain ingin mengangkat nasib keluarganya. Rancho adalah jenius kaya yang mempelajari untuk kesenangan semata-mata itu. Namun, ghairah Rancho adalah untuk pengetahuan dan mengambil berasingan dan membuat mesin daripada obsesi konvensional pelajar lain dengan peringkat ujian. Dengan pendekatan yang berbeza-Nya Rancho incurs murka dekan perguruan tinggi, Profesor Viru Sahastrabudhhe (virus) (Boman Irani). Rancho mengganggu pensyarah dengan memberikan jawapan kreatif dan tidak ortodoks, dan menghadapkan sesama mahasiswa Virus selepas Joy Lobo gantung diri di bilik asrama-nya. Joy telah meminta perpanjangan projek besar tentang kasih-ayah alasan nya menderita stroke-tapi Virus menolak, mengatakan bahawa dia sendiri benar-benar tergerak oleh kematian kerana kemalangan anaknya sendiri setelah dilanggar kereta api. Rancho mencela perlumbaan tikus, anjing-makan-anjing, mentaliti belajar mindless hafalan lembaga, menyalahkan untuk kematian Lobo.

Terancam oleh Rancho bakat dan semangat tidak, virus label dia seorang "idiot" dan usaha pada beberapa kesempatan untuk menghancurkan persahabatan dengan Farhan dan Raju, memberi amaran kepada mereka dan ibu bapa mereka untuk mengelakkan Rancho. Sebaliknya, pelajar teladan Virus 'adalah Chatur Ramalingam atau "Penekanan", (Omi Vaidya) yang melihat kedudukan tinggi di perguruan tinggi bergengsi sebagai tiket untuk status sosial yang lebih tinggi, kuasa korporat, dan kerana itu kekayaan. Chatur sesuai dengan harapan sistem. Rancho menghina Chatur, yang dianugerahkan kehormatan berpidato di sebuah upacara penghargaan, dengan menggantikan kata-kata kotor ke dalam teks, yang telah ditulis oleh pustakawan. Seperti yang diharapkan, Chatur tanpa berfikir memorises pidato tersebut, tanpa memperhatikan segala sesuatu yang tidak beres, sebahagian dibantu oleh kurangnya pengetahuan tentang Hindi. Pidatonya menjadi bahan tertawaan penonton, menyebalkan pihak berkuasa dalam proses.
Sementara itu, Rancho juga jatuh cinta dengan pelajar putri Pia perubatan Virus '(Kareena Kapoor) ketika dia, Raju dan Farhan kemalangan Jamuan perkahwinan kakaknya untuk mendapatkan makanan percuma, dalam proses lebih lanjut menyebalkan Virus.


Sementara itu, tiga pelajar terus kemarahan virus, meskipun Rancho terus datang pertama dalam setiap ujian, sementara Chatur selalu kedua, dan Farhan dan Raju yang pasti dalam dua kedudukan terkini. Ketegangan datang ke kepala ketika tiga rakan, yang sudah mabuk, masuk ke rumah Virus di malam hari untuk membolehkan Rancho mencadangkan kepada Pia, dan kemudian buang air kecil di pintu di dalam kompleks sebelum kabur saat penyusup Virus indra. Keesokan harinya, virus mengancam untuk mengusir Raju supaya ia berbicara pada dua yang lain. Tidak boleh memilih antara mengkhianati temannya atau membiarkan kepada keluarganya, Raju melompat keluar dari jendela lantai 3 dan tanah di laman, tapi selepas rawatan menyeluruh dari Pia dan teman sekamarnya, terbangun dari koma.


Pengalaman telah berubah Farhan dan Raju, dan mereka mengadopsi pandangan Rancho's. Farhan memutuskan untuk mengejar cintanya fotografi, sementara Raju mengambil pendekatan yang tak terduga untuk wawancara untuk pekerjaan syarikat. Ia hadir dalam plester dan kerusi roda dan memberikan beberapa siri jawapan non-konformal dan jujur. Namun, virus tidak simpatik dan sumpah untuk membuat ujian akhir sekeras mungkin sehingga Raju tidak boleh lulus. Pia mendengar dia dan marah menghadapi dia, dan ketika Virus memberikan jawapan yang kejam yang sama yang diberikannya kepada murid-muridnya, dia mencela dia dengan cara yang sama yang Rancho lakukan atas bunuh diri Lobo. Pia mendedahkan bahawa putra Viru dan kakaknya tidak tewas dalam kemalangan, tetapi bunuh diri di depan kereta dan meninggalkan surat karena virus telah memaksa dia untuk mengejar karir di bidang teknik di atas cintanya kepada sastera; Virus selalu menyebutkan bahawa ia unsympathetically gagal anaknya pada ujian masuk ICE berulang setiap asupan baru pelajar ICE. Selepas ini, Pia berjalan keluar di rumah keluarga, dan mengambil kunci cadangan virus dengannya. Dia mengatakan Rancho dari ujian, dan ia dan rehat Farhan ke pejabat Virus dan mencuri ujian dan memberikannya kepada Raju, yang dengan sikap nya yang baru ditemui, adalah tidak peduli dengan prospek gagal, dan menolak untuk menipu dan melemparkan kertas jauh . Namun, Virus menangkap trio dan mengusir mereka di tempat. Namun, mereka mendapatkan penangguhan hukuman ketika hamil tua anak Viru Mona (Mona Singh) masuk ke dalam tenaga kerja pada masa yang sama. Badai luka berat semua kuasa dan lalu lintas, dan Pia masih dalam pengasingan, jadi dia Rancho memerintahkan untuk memberikan bayi di ruangan kuliah umum melalui VOIP, selepas Rancho mengembalikan kuasa hanya dengan menggunakan bateri kereta dan power inverter yang Rancho telah bermimpi Facebook dan virus telah dipermainkan. Rancho kemudian memberikan bayi dengan bantuan dirakit pemerah-Vacuum.


Setelah bayi lahir mati tampaknya, Rancho resuscitates itu. Virus menyatukan dengan Rancho dan teman-temannya dan membolehkan mereka untuk mengambil ujian akhir mereka dan mereka lulus. Rancho datang pertama dan diberikan pena Virus, yang profesor telah menjaga selama puluhan tahun sebelum menemui seorang mahasiswa yang cukup cemerlang untuk hadiah ke.


Cerita mereka dibingkai sebagai kilas balik sebentar-sebentar dari hari ini, sepuluh tahun selepas Chatur bersumpah membalas dendam pada Rancho untuk memalukan dia di malam pidato dan berjanji untuk menjadi lebih sukses dari Rancho satu dekad kemudian. Setelah kehilangan kenalan dengan Rancho, yang menghilang pada saat pesta kelulusan dan pergi ke pengasingan, Raju dan Farhan memulakan perjalanan untuk menemuinya. Mereka bergabung dengan Chatur, sekarang menjadi pengusaha kaya dan sukses, yang bergabung dengan mereka, berani yakin bahawa dia telah melampaui Rancho. Chatur juga mencari untuk menutup perjanjian dengan seorang saintis terkenal dan rakan perniagaan prospektif bernama Phunsukh Wangdu. Chatur melihat Wangdu, yang mempunyai beratus-ratus paten, sebagai tiket untuk prestij sosial lebih lanjut. Ketika mereka menemukan rumah Rancho di Shimla, mereka berjalan ke pemakaman ayahnya, dan menemui yang sama sekali berbeza Rancho (Jaaved Jaffrey). Setelah menuduh manusia baru mencuri identiti rakan-rakan mereka dan mengambil keuntungan dari kecerdasan, tuan rumah menarik pistol pada mereka, tetapi Farhan dan Raju memainkan meja dengan merampas abu ayah dan mengugut untuk menyiram mereka ke tandas. rumah tangga yang capitulates dan mengatakan bahawa rakan-rakan mereka adalah hamba miskin anak laki-laki yang mencintai belajar, sementara dia, Rancho nyata, adalah seorang anak kaya malas yang tidak menyukai pengajian, sehingga keluarga bersetuju untuk membiarkan kajian hamba anak di tempat Rancho bukannya bekerja. Sebagai gantinya, Rancho nyata akan saku kelayakan dan manfaat daripadanya, sedangkan peniru akan memutuskan semua hubungan dengan dunia dan memulakan hidup baru. The Rancho nyata mendedahkan bahawa peniru nya sekarang menjadi guru di Ladakh.


Raju dan Farhan kemudian menemukan Pia, dan mengambil dia dari hari pernikahannya untuk Suhas dengan melakukan trik yang sama dengan harta materinya, dan setelah Raju muncul untuk upacara menyamar sebagai pengantin lelaki dan kawin lari dengan Pia di depan umum. Ketika mereka tiba di Ladakh, mereka melihat sekelompok anak Ladakhi antusias yang termotivasi oleh kasih pengetahuan. Pia dan Rancho palsu menghidupkan kembali cinta mereka, sementara Chatur mengolok-olok dan penyalahgunaan Rancho guru sekolah. Dia meminta Rancho untuk menandatangani di pernyataan dokumen kekalahan. Dan melihat bahawa Rancho menggunakan pena yang Virus telah dia berbakat. Chatur sebentar pena dari Rancho dan mula bergerak kembali. Ketika teman-teman Rancho's bertanya apa nama aslinya adalah, ia mendedahkan bahawa nama aslinya adalah Phunsukh Wangdu dan telefon Chatur, yang telah berbalik, dan mengatakan bahawa ia tidak akan bisa menandatangani kesepakatan dengan dia kerana ia telah penanya. Dia meminta Chatur untuk berbalik memenuhi calon rakan kongsi perniagaan-nya. Chatur adalah ngeri dan jatuh berlutut, menerima kekalahan dan terus memohon kesnya dengan Phunsukh untuk membina hubungan perniagaan dia selepas.

 

AWARDS

6 comments:

:: cekodod :: said...

cerita ni educated gilaa
nice 1

amal_fc1303 said...

tau xper.
best sgt2.
suka tgk amir khan dlm cite nie.

Nine said...

best ker ? nanti kena cari..dulu layan gak bollywood nih..

rajin Amal review siap link wiki lagi..huhu rajin2..

amal_fc1303 said...

ha la xda keje kan.
g pon nk tau la pasal cite nie.
best sgt2 kot cite nie.
filem wajib tgk.

pawaka19 said...

kelakar ni..aritu ada masuk pakej astro mustika..tak subscribe lak..

New Entry "Selamat Ulang Tahun 1st Pawaka19 blog"

amal_fc1303 said...

haah.
ada kuar kat astro box office..
best n lawak..

Real Time Web Analytics