Thursday, December 10, 2009

teluk intan-pasir salak

selama aku dok kat perak nak dekat 9 tahun nie. nia la buat pertam akali nye aku menjejak kan kaki aku ke menara condong. masuk dan tengok sendiri apa yang ada dalam menara condong nie. ke teluk intan tu memang dah banyak kali la. cuma tak ada kesempatan untuk singgah ke menara condong nie. masa nie tak ada la ramai yang datang melawat. cuma aku, mak aku ngan abang aku je masa tu masuk dalam nie. aku tak tau la time bile menara condong nie ramai orang datang. masuk menara nie hanya free of charge. tak dikena kan bayaran apa-apa. sebenar nya pergi teluk intan nie bukan lah semata-mata untuk melawat meanara condong nie. tapi ada tujuan nya nak pergi farmasi nak pergi beli ubat. ubat yang mak aku nak beli tu ada jual kat teluk intan jer. kata nye ubat-ubat kat farmasi tu bagus-bagus. kebetulan pulak farmasi tu berhadapan dengan menara condong. kitorg po apa lagi posing la dengan menara condong nie.

aku dengan menara condong
ni la abang aku nama nya ainal merangkap driver pada haritu yer.
nie pulak mak aku dengan menara condong

dalam menara condong

gambar-gambar yang terdapat didalam menara condong

naik ke tingkat seterus nye iaitu tingakt 2 yer.

dihadapan pintu masuk menara condong

sama juga dihadapan pintu menara condong

penat round satu menara condong. berahat sebentar di medan selera menara condong. makan ABC dengan cendol. best jugak la ABC dengan cendol nye. lain kali leh try lagi.

lepas jalan-jalan dekat teluk intan mak aku ajak pergi kompleks pasir salak. ondaway nak balik dari teluk intan ke rumah tu lalu la komplek pasir salak. aku pon dah lama dah tak jejak kan kaki ke pasir salak nie. last pergi pon zaman kecik-kecik dulu. mana la nak ingat kan masa tu. masa kitorg pergi nie dah terlewat dah galeri dia tutup pukul 5.00 PM. kitorg sampai dalam pukul 4.50 PM so lagi 10minit diorg nak tutup galeri dah. so tak sempat la nak tengok dalma galeri komplek pasir salak nie. tak pe la ada rezeki boleh jalan-jalan dekat sini lagi. nak masuk galeri nii kena bayar untuk dewasa RM4.00 untuk kanak-kanak pula RM2.00 (7 tahun-12 tahun).


pintu gerbang komplek pasir salak

nie la dia muzium pasir salak yang merupakan muzium terbesar di perak.

pasir la nie berhampiran dengan sungai perak. nie la dia sungai perak.

nie merupakan jam.

nie pula meriam yang terkecil sekali

berhampiran tempat inilah tuan Birch dibunuh ketika mandi pada 2.11.1875


nie merupakan lesung kaki yer.

muzuim pasir salak dari pandangan belakang


muka kitorg yang dah penat berjalan-jalan.

2 comments:

alyyani said...

wei na, ni baju yg beli kt sogo tu ke? cantik siot! ainal pun sama posing gak. mcm ade blog je. hahah..

tak condong pun menara nye aku tgk. badan korang yg condong2...

sape yg tak pnh pegi pasir salak ni mmg wajib pegi sebab tour guide dia akan cerita sejarah pasal birch dari entrance sampai keluar. yg tak suka sejarah terus tertarik sampai dia cerita menangis- nangis teringat pengorbanan dan perjuangan org dulu memperjuangkan tanah melayu. mmg tak leh lupa la dlm banyak2 muzium yg aku pegi.

amalina binti anuar said...

haah la nie la baju raya aritu. xda la slaloo pakai pon. g jalan2 la bru pakai.

weyh kalo ko g dekat2 tgk mmg condong la menara nie.

ye ke dia ada cerita sejarah nye. masa pergi tu muzium pon dh tutup. so xleh la nk dgr history nyer.

Real Time Web Analytics