Thursday, July 1, 2010

ikan aku mati lagi

pagi-pagi aku tnegok ya Allah banyak giler ikan mati. macam mana aku nak buat dah nie. dah banyak dah ikan aku mati. korang tau tak cara yang betul nak jaga ikan nie supaya tak bagi asyik mati jer. hari tu baru je lpeas beli ikan ada la habis dalam RM15.00. untuk ikan saja. ingat boleh la besar lama ke macam ikan arapaima tu. tak samapi 2 minggu mati dah. lagi pon aku baru je tukar air nie. adakah sebab aku tukar air ikan nie mati. tak paham la aku ngan ikan nie.


tengok la ikan aku tu terapung jer. nyawa-nyawa ikan dah sume.



ya Allah aku nie pembunuh betul la. asal beli ikan je mati. macam mana la orang kedai tu boleh bela ikan sampai besar.



tengok la ikan aku nie berapa ekor dah mati. nie baru untuk hari nie. belum yang masuk sebelum-sebelum nie. esok belum tentu lagi. sume pon dah tinggal nyawa-nyawa ikan jer. aku bagi kat kucing suruh makan pon tak nak tau.


bila la ikan-ikan aku nak membesar macam nie kan. kempunan la aku nk tengok nyer. ikan nie dekat arfa batik di kuala terengganu.

11 comments:

alyyani said...

GELI AKU TGK NYE! DAH BOLE BUAT IKAN BILIS GORENG AKU TGK NI. DAH GORENG BELUM? GMBR IKAN YG BULAT2 NI KAT MANA?

amalina binti anuar said...

ada ke ikan bilis lagi kecik la. gmbr ikan yg besr2 tu kat terengganu aritu.

Shah said...

ni msti sbb amal lkt racun ni. wakaka. tlbh klorin kot.

Afendy @ Ustazkodimero said...

Before tukar air,asingkan dulu ikan...Then bila tambah air baru,bubuh anti klorin..
Pastu lepas sejam dua baru masukkan ikan tu balik...

Tp kalau ikan besar,boleh terus tukar air dan masukkan anti klorin..

Bela guppy lagi renyah..huhu tp best senang membiak...

amalina binti anuar said...

shah: kalo amal letak racun wat pe la amal nk beli ikan banyak2 kan. wat bazir duit je la beli ikan smpai RM15.00

afendy: thankx you 4 ur advice..

Shah said...

haha sng2 bela ikan yg da bsr je.

amalina binti anuar said...

shah sponser la beli ikan besar.. hahahahaha.

Shah said...

xde duit ar. bli la sndri. haha

amalina binti anuar said...

ha ye la tu xda duit. beli kamera 29k boleh pulak.

Haru said...

aku bela ikan xmati2 lg..dah membiak dah pown..ciap bela arnab dah..jd pnternak binatang bjaya dh aku..

amalina binti anuar said...

okey so. ape yg ko nk ckp kat aku nie? ko mcm nk menunjuk. niat ko nie btul ke x?

Real Time Web Analytics